Er zijn allerlei filosofische stromingen die geloven dat gedrag aangeleerd, aangeboren of een combinatie van beiden is. Daarnaast bestaan er, voortkomend uit deze stromingen, weer allerlei opvoedkundige theorieën die je zou kunnen toepassen op je eigen kroost. De meeste ouders zijn zich waarschijnlijk niet zozeer bewust van bepaalde achterliggende gedachten, maar voeden puur op gevoel op. Super natuurlijk, want je moet doen wat het beste bij jou en jouw gezin past op het gebied regels, manier van communiceren, structuur, voeding, etc. Er bestaat nu eenmaal geen universiteit voor papa’s en mama’s en we doen zoals wij denken dat ‘het hoort’. En dat we allemaal zo nu en dan/regelmatig/heel vaak keihard geconfronteerd worden met het feit dat het best ingewikkeld kan zijn is heel, heel, heel normaal. Dat hebben we allemaal. Echt waar! Al-le-maal!
Er is niet 1 waarheid en ieder kind is anders. Helaas komt er ook geen handleiding bij en moet je alles helemaal zelf maar uit zien te vinden. Lastig!!!
Om je een klein eind op weg te helpen om een gezonde basis te leggen voor een leuk, blij, gezellig en lief kind, hebben we deze 10 TOPtips voor jou op een rijtje gezet. Pik ervan mee wat je interessant vindt. Wanneer je er in ieder geval over na gaat denken is al helemaal super!
TOPtip 1 – Zorg voor voldoende onverdeelde aandacht. Op die manier voelt je kind zich gezien, gehoord en serieus genomen. Dus weg die telefoon, laptop of tablet en doe samen iets waar je plezier aan beleeft. Creëer flow momenten: Tijdens deze momenten ga je volledig op in het moment en vergeet je even alles om je heen.
TOPtip 2 – Zorg voor een goede balans tussen structuur en flexibiliteit. Zorg ervoor dat je ten alle tijden duidelijk blijft en uitleg verschaft over de gang van zaken.
Dit hoeft niet tot in den treure door te gaan, want soms is “waarom?” ook gewoon “daarom”.
Structuur: Leg duidelijk aan je kind wat er gaat gebeuren en laat het deel uitmaken van het proces. Bijvoorbeeld: “We gaan naar bed toe. Wat moeten we eerst allemaal doen voordat we gaan slapen?” Laat het kind opnoemen welke stappen er ondernomen moeten worden. Blijf deze stappen tijdens het proces benoemen en complimenteer je kind wanneer het voltooid is.
Flexibiliteit: Een kind is geen robot. De ene keer gaat loopt alles op rolletjes, maar vaak genoeg is het lastig om je aan de structuur vast te houden. Dat kan zijn vanwege een koppig karaktertje die het op het krijsen zet of omdat het gewoon even anders dan anders loopt. Bijvoorbeeld: Je krijgt je kind met geen mogelijkheid naar bed en geen enkele stap van je gewenste structuur wordt doorlopen. Benoem dan nog steeds de stappen en probeer zeker om ze te volgen. Maarrrrr…. Wees ook flexibel. Dat er minder goed tanden worden gepoetst of er 6 boekjes gelezen worden in plaats van de afgesproken 2 is voor een keertje prima. Benoem wel dat het vandaag even ‘anders dan anders’ is gelopen en dat je kind echt een enorme bofkont is. Morgen doen we het weer zoals afgesproken. En doe dat dan ook! Laat geen loopje met je nemen en blijf duidelijke structuur bieden.
TOPtip 3 – Doe iedere dag iets geks. Laat je kind gieren van het lachen om iets hilarisch wat jij creëert. Dit is een win-win situatie, want je kind heeft een geweldig moment en jij mag je even een zeer gewaardeerde entertainer voelen. Pak je podium-momentje!
TOPtip 4- Geef als ouders het goede voorbeeld op relationeel gebied. Laat zien hoe je met elkaar omgaat. Wees lief voor elkaar. Maak geen ruzie waar de kinderen bij zijn (het liefste natuurlijk helemaal niet, maar hé, soms is ruzie maken best gezond!), geef elkaar complimenten, heb lol met elkaar, knuffel in het bijzijn van je kids, eet gezellig samen aan tafel, wees geïnteresseerd in elkaar, etc.
TOPtip 5 – Wees creatief en gooi humor in de strijd wanneer je iets gedaan wilt krijgen. Wanneer je kind niet wilt plassen op de wc (of iets dergelijks), maak er dan een grapje van: “Oehhhhhh ik moet zooooo nodig plassen! Oh nee, ik doe het bijna in m’n broek! Oh nee! Oh nee! Ik ga gauw naar de wc! Niet eerst gaan jij hoor, laat mij nou voor gaan!” De meeste kinderen vinden dit soort spelletjes erg grappig en zullen snel voor jou naar de wc gaan en daar lachend plaatsnemen terwijl jij net doet alsof je bijna in je broek plast.
TOPtip 6 – Geniet zichtbaar. Wanneer je kind ziet dat jij straalt, dat jij gelukkig bent en dat jij van het leven geniet, dan is dit het mooiste cadeau wat jij je mini-me kunt geven. Jouw kind zal dit hoe dan ook voelen en overnemen in de manier waarop het zelf in het leven staat. Omgekeerd zul jij dan ook het allermooiste cadeau van weer terugkrijgen wanneer je ziet dat de ogen van jouw kind stralen.
Zorg dus goed voor jezelf en zorg dat je geniet! Hakuna Matata 😉
TOPtip 7 – Creëer een gezamenlijke hobby. Of dat nu knutselen, sporten, musea bezoeken of Top Gear kijken is, dat maakt niet uit. Het schept een enorme band wanneer je deze ervaringen samen deelt!

TOPtip 8 – Schreeuw niet tegen je kind. Oké, het kan wel eens gebeuren dat je je geduld verliest en er onverhoopt met een bepaald volume iets uit je mond komt waarvan je gelijk al spijt hebt. Maar laat dit niet een gewoonte worden. Wanneer jij wilt dat je kind op een normale toon met jou spreekt en jou met respect behandelt; zorg dan zelf voor het juiste voorbeeld.
TOP tip 9 – Negeer negatief gedrag en beloon positief gedrag. Benoem wat niet mag, maar blijf niet hangen in wat er allemaal niet goed ging. Focus op wat er wel goed ging en gaat. Spreek dit naar je kind uit en geef complimenten.
TOPtip 10 – Wanneer het niet gezellig is in huis, probeer dan te herkennen waarom er negatief gedrag getoond wordt door je kind. Kijk in de spiegel en bedenk wat jouw aandeel is in deze negatieve sfeer. Ben ik kortaf de afgelopen tijd? Zit ik zelf wel lekker in m’n vel? Geef ik wel genoeg aandacht? Toon ik oprechte interesse? Maak ik nog wel eens leuke grapjes? Bied ik voldoende uitdaging en mogelijkheden om mijn kind te laten spelen of leren?
MOMspiration’s Mamannette is niet alleen moeder van 2 dochters, ze is daarnaast ook lerares Nederlands en Engels op de Internationale School van Amsterdam. Ze heeft de afgelopen 15 jaar diverse studies, workshops en congressen gevolgd op het gebied van pedagogiek, psychologie, filosofie, instructietechnieken, (tweede) taaleducatie en visible thinking op o.a. de Hogescholen van Amsterdam en Haarlem en Harvard University in Boston.
Gepubliceerd door