Op dit moment zit ik middenin een geweldige cursus: Let’s Play van Harvard Graduate School of Education’s Project Zero. Samen met onze studiegroep dompelen we ons onder in de wereld van Play-based Learning. Dat vergt een speelse en flexibele mindset. Een mindset waarin je jezelf uitdaagt om de regie uit handen te geven. Want: spelen is het fijnste wanneer het niet tijdgebonden is, spelen kan chaotisch, rommelig en luid zijn, aan vrij spelen zijn risico’s verbonden én bij spelen hebben kinderen de leiding. Dit zijn enorme paradoxen, want normaal gesproken ben je op school gebonden aan tijd, moet het georganiseerd, netjes en stil zijn op school, willen we school zo veilig mogelijk maken en wordt op school het programma meestal door volwassenen bepaald. Durf jij uit de traditionele rol van leerkracht te stappen en eens te ervaren wat er gebeurt wanneer je de regie uit handen geeft? Ik daagde mezelf afgelopen dinsdag uit en ging ervoor! In deze video deel ik mijn belevenissen met jou.
Woensdag en donderdag was ik weer samen met mijn grade 1 kinderen en weer liet ik de kinderen aan de leiding. Inmiddels hebben we een hele lange straat met huizen die aan elkaar getaped zijn. Aan de ene kant van de straat wonen kinderen op nummer 2, 4, 6, 8, 10, 101, 12, 14 16, 18, 20 en 22 en aan de andere kant van de straat 1, 3, 5, 7, 9, 99, 100, 11 en 13. Ik kan niet wachten om hen volgende week weer te zien op dinsdag en te ervaren wat we dan gaan beleven! Ik voel in ieder geval weer heerlijke leermomenten aankomen!
>>> Even wat inside info over die 101 die tussen nummer 10 en 12 terecht is gekomen: Een jongen had niet gezien dat de andere kinderen hun huizen op volgorde hadden gemaakt en had zelf bedacht dat hij op nummer 101 wilde gaan wonen. Hij ontdekte later pas wat de andere kinderen hadden bedacht en ik zag hem verward kijken naar z’n eigen huisnummer en die op de getekende huizen op het kleed voor hem. Hij keek even om zich heen of er niemand naar hem keek en schoof toen stiekem en snel de huizen met 12, 14, etc een flink stuk naar links, zodat hij z’n eigen huis ertussen kon schuiven, naast mijn huis op nummer 10. Enthousiast kwam hij naar me toegerend: “Juf Annette, juf Annette! We’re neighbors! We’re buurman and buurman!” Mijn reactie: “Oh, wat gezellig, Sam! Shall we build a zipline between our houses?” <<<<
Wat zijn de kenmerken van spelend leren?
Samen met mijn studiegroep creëerden we een lijst met ‘indicators’ die wij hopen te zien wanneer we zelf spelend leren met de kinderen, of waar we naar zoeken wanneer we een les observeren van een ander. Hoe ziet spelend leren eruit en hoe voelt het?
INDICATOR | FEELS like… | LOOKS/SOUNDS like… |
Enjoyment | Energy Fun Free play Guided Play Physical Exciting | Laughing Actively Engaging Celebrating Humming Little jumps of joy |
Ownership | Empowerment Risk – taking Responsibility Freedom Courage Pride | Autonomy Setting Goals Empowerment Confidence Collaboration Leadership Teamwork |
Exploration | Wondering Urging Questioning Feeling Novelty | Discussing Creating Trial – Error Experimenting Varying |
Open ended | Free Purposeful Risky Safe Unknown Exciting | Ongoing Child agency Creativity Child lead /focus Child’s language Questions being asked Children wondering Engagement |
Creative | Free Meaningful Fun Open Wondering Excitement | Agency Talking Movement Excitement Child lead /focus Child’s language Questions being asked Children wondering Ownership Pride Rewarding |
Connections | Peace Free Meaning Understanding Purposeful Relevant Relatable | Ongoing Child agency Creativity Child lead /focus Child’s language Questions being asked Children wondering |
Curiosity | Exploring Exciting Discovering Testing No limits Expansion | Creation Question Puzzle |
Independence | Empowering Uncertain Exciting Free | FreeChild lead Challenging / rewarding Adventurous Exciting |
Action | Full of energy Full of trust Putting ideas into practice Exploring Discovering Testing | Movement Creations Child lead Communicating Sharing ideas Sharing materials |
Ben echt super benieuwd of jij dit ook gaat doen in je klas of thuis. Laat je het mij weten?!
liefs,
Annette
Gepubliceerd door